Το ερευνητικό παιχνίδι: τι είναι

 Το ερευνητικό παιχνίδι: τι είναι
07-01-2019
Το ερευνητικό παιχνίδι: τι είναι

Το ερευνητικό παιχνίδι έχει τις ρίζες του στη φυσική περιέργεια των μικρών παιδιών. Καθώς μεγαλώνουν τα παιδιά περιτρυγιρισμένα από αντικείμενα είναι επόμενο να θέλουν να μάθουν τι μπορεί να γίνει μαζί τους. Τα μικρά έχουν την επιθυμία να διαχειριστούν τα πράγματα. Τα συλλέγουν, τα γεμίζουν, τα στοιβάζουν, τα ταξινομούν και τα μεταχειρίζονται με πολλούς και διάφορους τρόπους.

 

Παραδείγματος χάρη, όπως γνωρίζει κάθε γονέας, οικιακά και μαγειρικά σκεύη προσφέρουν αυτό το είδος δραστηριότητας και μπορούν να κρατήσουν τα παιδιά απασχολημένα για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Όταν τα μικρά παιδιά κάνουν μια διασκεδαστική ανακάλυψη - για παράδειγμα, όταν ένα στοιχείο ταιριάζει σε άλλο ή παράγεται ένας ενδιαφέρον ήχος - επαναλαμβάνουν συχνά τη δράση για να πάρουν το ίδιο αποτέλεσμα πίσω. Αυτό ενισχύει τη γνωστική τους ανάπτυξη εκτός από τον έλεγχο των μυών και τον συντονισμό των ματιών / χεριών.

 

Στο βιβλίο του, οι άνθρωποι από το μηδέν έως τα τρία χρόνια, ο Elinor Goldschmied και η Sonia Jackson δημιούργησαν τον όρο "ερευνητικό παιχνίδι" για να εξηγήσουν πώς να παρέχουν στα παιδιά πιο δομημένες δραστηριότητες παιχνιδιού. Το ερευνητικό παιχνίδι συνίσταται στην έκθεση μιας ομάδας παιδιών, για ένα καθορισμένο χρονικό διάστημα, σε ένα ελεγχόμενο περιβάλλον, σε ένα μεγάλο αριθμό διαφορετικών αντικειμένων και ερεθισμάτων με τα οποία μπορεί να παίξουν ελεύθερα χωρίς την παρέμβαση των ενηλίκων. Αυτό είναι ιδιαίτερα αγαπητό για τα παιδιά, ιδιαίτερα στο δεύτερο έτος της ζωής, που συχνά δεν φαίνονται πρόθυμα να κάνουν μια δραστηριότητα για περισσότερο από λίγα λεπτά.

 

Ο όρος "ερευνητικός" σημαίνει ότι τα νήπια πρέπει κυριολεκτικά να προσπαθήσουν να ανακαλύψουν ή να ανακαλύψουν μέσω σφαλμάτων και πολλαπλών προσπαθειών τα αντικείμενα, τις χρήσεις τους και τη ζωή γύρω τους, η ρίζα είναι κοινή με τον όρο "Eureka", που σημαίνει ότι το βρήκα! Η εφαρμογή του ενδείκνυται για παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία αλλά και κέντρα δημιουργικής απασχόλησης.

 

Η Clare Crowther του Bridgwater College περιγράφει το ερευνητικό παιχνίδι ως μια χρήσιμη δραστηριότητα για παιδιά ενός, δύο ή τριών ετών, τα οποία τους δίνουν την ευκαιρία να πειραματιστούν αυθόρμητα με μια σειρά κοινά χρησιμοποιούμενων αντικειμένων.

Κατά τη διάρκεια της ερευνητικής περιόδου παιχνιδιών, οι ενήλικες πρέπει να παραμείνουν καθισμένοι και χαλαροί. Αυτό βοηθά τα παιδιά να κάνουν τις δικές τους επιλογές και ανακαλύψεις.

Το ερευνητικό παιχνίδι με αντικείμενα δεν είναι μια νέα ιδέα. Σκεφτείτε για παράδειγμα την γοητευτική γοητεία που έχει το παιδικό καπέλο της μητέρας στα παιδιά: ενώ η μητέρα ανησυχεί, το παιδί δοκιμάζει το περιεχόμενο σε διάφορους συνδυασμούς: καρούλια νήματος, κομμάτια κορδέλας, θραύσματα νήματος και υφάσματος, γεμάτο καρφίτσες, μεζούρα και κουμπιά όλων των μορφών, μεγεθών και χρωμάτων. Το ερευνητικό παιχνίδι αντιπροσωπεύει την ίδια ιδέα, αλλά λαμβάνει χώρα με ομάδες παιδιών και πολλούς τύπους διαφορετικών αντικειμένων.

Για να οργανώσετε μια συνάντηση παιχνιδιών, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε φυσικά υλικά, όπως κουκουνάρια, κελύφη και βότσαλα, καθώς και κορδέλες, αλυσίδες, κουρτίνα, καπάκια από κονσέρβες, οι κενές κορδέλες εκτιμώνται ιδιαίτερα, μερικές από τις οποίες είναι ελαφρώς κολλητικές λόγω της ταινίας, έτσι ώστε τα παιδιά να διασκεδάζουν να τα κολλήσουν και να τα αποσπάσουν). Είναι απαραίτητο να ελέγξετε την καθαριότητα και την ασφάλεια των αντικειμένων που προσφέρονται, απορρίψτε ακατάλληλα αντικείμενα και προτείνετε νέα αντικείμενα.

 

Ο ιδανικός χώρος για ερευνητικό παιχνίδι είναι ένας μεγάλος κενός χώρος στον οποίο θα διανεμηθούν τα αντικείμενα, είναι σημαντικό να υπάρχουν τα ίδια αντικείμενα σε επαρκή αριθμό για κάθε παιδί, έτσι ώστε να μην αισθάνονται υποχρεωμένοι να προστατεύουν τα δικά τους. Είναι πράγματι πρόωρο να πιστεύουμε ότι τα παιδιά, σε αυτή την εποχή, καταλαβαίνουν ήδη την έννοια της κατανομής. 

Μια άλλη ενδιαφέρουσα πτυχή του ερευνητικού παιχνιδιού είναι η κοινωνική του ποιότητα. Παρόλο που κάθε παιδί ασχολείται με τη δραστηριότητά του, παρακολουθεί πάντα τους άλλους και μερικές φορές συμμετέχει σε δραστηριότητες ομάδας.

 

Επιπλέον, δεν πρέπει να λησμονούμε ότι το ερευνητικό παιχνίδι προσφέρει μια μεγάλη ευκαιρία στους ενήλικες: να παρατηρήσουν πώς το παιδί δρα εκτός των καθηκόντων που του έχουν ανατεθεί. Είναι συναρπαστικό να παρακολουθούμε τις ψυχικές διαδικασίες των παιδιών. Είδα ένα παιδί να εισάγει έναν λεπτό σωλήνα σε ένα ευρύτερο, να επαναλάβει τη δράση και στη συνέχεια να προσπαθήσει να σύρει ένα μεγαλύτερο αντικείμενο μέσω του σωλήνα. Μετά από αρκετές προσπάθειες συνειδητοποίησε ότι η ενέργεια δεν ήταν δυνατή και προσπάθησε ξανά με ένα άλλο αντικείμενο.

 

Στο τέλος της μάζοξης τα παιδιά βοηθούν να συμμαζευτούν τα αντικείμενα. Τα παιδιά ηλικίας δύο ετών είναι σε θέση να βάλουν τα αντικείμενα στη σωστή τσάντα, ενώ τα μικρότερα παιδιά δεν είναι ακόμα σε θέση να αναγνωρίσουν ποια τσάντα είναι η σωστή. Για όλα τα παιδιά η διαδικασία καθαρισμού είναι τόσο διασκεδαστική όσο το παιχνίδι, αφού το να πέσει ένα αντικείμενο σε μια τσάντα είναι τόσο διασκεδαστικό όσο να το ρίχνουμε σε ένα κουτί!

 

Το ερευνητικό παιχνίδι είναι μια προσέγγιση και όχι μια συνταγή. Δεν υπάρχει ένας σωστός τρόπος για να το κάνετε και δεν υπάρχουν σωστά αντικείμενα και λανθασμένα αντικείμενα, όλα εξαρτώνται από το πλαίσιο. Έχω δει ερευνητικά υλικά παιχνιδιών που περιέχονται σε σπιτικές τσάντες από γιούτα, ψάθινα καλάθια και κουτιά. Ανεξάρτητα από το πόσα αντικείμενα παρέχουμε σε αυτόν τον τύπο δραστηριότητας, αυτό που είναι σημαντικό είναι ότι αναγνωρίζεται η έννοια του αυθόρμητου εξερευνητικού παιχνιδιού για την ανάπτυξη των παιδιών.

 

Διασκεδάστε!

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ
  • Νέες Μαγνητικά Τουβλάκια MagFormers
    09-10-2020

    Νέες Μαγνητικά Τουβλάκια MagFormers

    Νέα μαγνητικά παιχνίδια κατασκευών με τουβλάκια . Κατασκευασμένα, από υψηλής ποιότητας υλικά, κατάλληλα για παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία, κέντρα δημιουργικής απασχόλησης ή και εργοθεραπεία.

  • Εξοπλισμός Παιδικής και Βρεφικής Ασφάλειας
    20-09-2020

    Εξοπλισμός Παιδικής και Βρεφικής Ασφάλειας

    Αντικραδασμικά δάπεδα, φράχτες οριοθέτησης και νηπιακές/παιδικές μάσκες για την προστασία των παιδιών σε παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία, κέντρα δημιουργικής απασχόλησης και παιδότοπους.

  • Παιχνίδια Εξωτερικού Χώρου
    02-05-2020

    Παιχνίδια Εξωτερικού Χώρου

    Τσουλήθρες, τραμπάλες, κούνιες, αναρριχήσεις, μπασκέτες, και άλλα παιχνίδια. Κατάλληλα για παιχνίδι σε εσωτερικό ή εξωτερικό χώρο.